Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Obrazki masochistyczne

Józef Robakowski

Obrazki masochistyczne

Udostępnij:
Datowanie: 1989
Technika: film barwny z dźwiękiem
Rozmiar:czas trwania 5 min
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 20.08.1992
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/10/10
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Obrazki masochistyczne" to dokamerowy performans, w którym artysta w prześmiewczy sposób poddaje się różnego typu „torturom”. Robakowski, eksperymentując z przekazem telewizyjnym, kieruje kamerę na siebie, by w ciasnym kadrze stroić miny i deformować twarz najróżniejszymi przedmiotami, takimi jak stłuczona butelka, grzałka czy spinacze. Nawiązując do słynnych fotografii Witkacego z cyklu „Miny", parodiuje masochistyczne praktyki niektórych performerów. Witkiewicz należy do grona ulubionych twórców Robakowskiego – bliski jest mu jego dystans i ironia. Kilka lat przed powstaniem „Obrazków masochistycznych", w 1980 roku artysta poświęcił mu film nakręcony w ramach współpracy z Wytwórnią Filmów Oświatowych. W wspomnianym cyklu Witkacy kpił swoimi minami z międzywojennej awangardy, w omawianym wideo Robakowski wyśmiewa świat artystyczny, do którego należy, choć stara się od niego dystansować. Autor odrzuca ideę sztuki wzniosłej, pompatycznej, pojmowanej jako głoszenie prawd ostatecznych i sytuującej artystę w pozycji nieosiągalnego proroka. W zamian proponuje jej desakralizację, poprzez zwrot ku autentyczności, dystans, ironię (także autoironię), absurd, przekorę i umowność. W swoich realizacjach celowo unika estetyzacji, podnosi do rangi sztuki przedmioty nieartystyczne czy wprowadza element „amatorski”. W realizacjach filmowych stosuje strategię kina nie-artystycznego, często bardziej przypominającego domowe nagrania wideo niż profesjonalny film. Wprowadzając do swoich prac pierwiastek amatorski, kontestuje, tak jak w omawianej tu pracy, artystyczny establishment.



W „Obrazkach masochistycznych" Robakowski kontynuuje strategię „kina własnego” skupionego na subiektywizmie i podmiotowości. Tłem dla dokamerowych działań jest mieszkanie artysty, a filmowy autoportret stanowi ironiczną grę z własnym wizerunkiem.



Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.


Dorota Stolarska-Kultys

Józef Robakowski
Józef Robakowski

Józef Robakowski  – mieszka i pracuje w Łodzi. Artysta, historyk sztuki, autor filmów, zapisów wideo, cykli fotograficznych, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych. Teoretyk i nauczyciel akademicki. Studiował historię sztuki i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 60. był współzałożycielem kilku grup artystycznych: Oko (1960), ZERO-61 (1961-1969) i Krąg (1965-1967). Inicjator i współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) oraz Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja...