Józef Robakowski
Go get it... / Szukaj!
Datowanie: | 1985 |
Technika: | film barwny z dźwiękiem |
Rozmiar: | czas trwania 5 min |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 20.08.1992 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/10/11 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Szukaj!" to jednoujęciowy film stanowiący kontynuację serii zapisów biologiczno-mechanicznych, w których Robakowski bada relację stanów psychofizycznych organizmu z urządzeniami służącymi mechanicznemu zapisowi. Tematyka ta angażowała artystę już w latach 70. – powstały wówczas m.in. film Idę (1973) oraz film-performanse „Ćwiczenie na dwie ręce" (1976) i „Po linii" (1976). We wszystkich tych realizacjach filmujący autor jest niewidoczny, a kamera oderwana od oka traktowana jest jak przedłużenie jego ciała.
W „Szukaj!" już od pierwszych sekund kamera skierowana w dół porusza się wyjątkowo dynamicznie, wręcz nerwowo. Przesuwa się z jednej kępy krzaków na drugą, później na ścieżkę i na roślinność znajdującą się po jej drugiej stronie. Dalej migają fragmenty drzewa, ławki i opuszczonych zabudowań, na których kończy się rejestracja. Momentami ruch kamery jest tak szybki, że obraz zupełnie się zamazuje. Podobnie jak w wielu innych realizacjach Robakowskiego, tak i tutaj warstwa dźwiękowa odgrywa istotną rolę w dopełnianiu obrazu. Z offu wielokrotnie pada gorączkowo wypowiadana komenda „szukaj!”. Z czasem głos autora staje się zdyszany, czuć w nim zmęczenie wywołane nerwowym „rozglądaniem” się po krzakach. Artysta przyjmuje w filmie perspektywę psa tropiącego, ruch kamery naśladuje jego dynamikę. Rejestrując swoje przeżycie, Robakowski przenosi je na odbiorcę. Obraz zastępuje konkretne fizyczne doznania pozornie niedostępne dla unieruchomionego przed ekranem widza. Kamera zapisuje ekspresję autora, a rytm filmu i jego struktura odzwierciedlają konkretne fizyczne doświadczenie, podobnie jak miało to miejsce we wcześniejszym „Idę" czy „Tańcu z drzewami" (1985). Urządzenie mechaniczne – kamera – ponownie staje się nośnikiem witalnej energii artysty.
Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.
Dorota Stolarska-Kultys