Leon Chwistek
Kompozycja formistyczna z łabędziami
| Datowanie: | ok. 1925 |
| Technika: | malarstwo akwarelowe |
| Materiały: | papier, akwarela |
| Rozmiar: | wys. 20 cm, szer. 26 cm |
| Sposób nabycia: | dar |
| Data nabycia: | 1931 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/8 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Można powiedzieć – banalna akwarela przedstawiająca stadko łabędzi pływających po stawie, na brzegu zagajnik, ale druga część obrazu, znajdująca się po prawej stronie, opowiada zupełnie inną historię. Widać kształty, najpierw miasta, a obok gór i strzelistych szczytów. Nad nimi boski symbol - trójkątne słońce, wypuszczające promienie na głowy przedziwnych muzykantów w spiczastych czapach, grających na instrumentach. Wielość rzeczywistości? Oczywiście! Chwistek był nie tylko artystą, ale także cenionym myślicielem, filozofem, logikiem, matematykiem, który badał właśnie ową wielopostaciowość rzeczywistości, również w dziedzinie malarstwa. Był teoretykiem formizmu, awangardowego kierunku w sztuce polskiej, z którego wywiódł w 1924 roku strefizm, sposób malowania, w którym obraz dzielony był na strefy skontrastowane barwami i formami. Obrazy takie można „czytać” przesuwając po nich wzrokiem, tak jakby śledzić wskazówki poruszające się po tarczy zegara. W ten sposób dostrzegamy kolejne odsłony malarskiej opowieści.
Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 164).
