Chris Burden
Delux Photo Book 1971-1973
Datowanie: | 1974 |
Technika: | fotografia czarno-biała, fotografia barwna, kserokopia |
Materiały: | karton, papier, papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 29.5 cm, szer. 29 cm, głęb. 6 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1983 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/1115/1-79 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Performans to dla Chrisa Burdena poszukiwanie przeżycia niezapośredniczonego przez media, sposób na doświadczenie świata w autentyczny sposób. Delux Photo Book zawiera fotografie dokumentujące jego akcje artystyczne, często wiążące się z dyskomfortem lub zagrożeniem, przekraczające społeczne normy, zaskakujące. Są one sposobem na odświeżenie spojrzenia i przełamanie marazmu. W performansie Strzał [Shoot] Burden uczynił z siebie cel strzału. Zrobił to, żeby poznać prawdziwą wagę tej sceny, będącej elementem amerykańskiej kultury masowej, a także związanej z wojną w Wietnamie. Takie działanie pozwala artyście rewidować powierzchowną, stereotypową wiedzę o świecie i ukazywać słabość zdolności przewidywania. W Shoot został dotkliwie postrzelony w ramię, mimo że spodziewał się ledwie draśnięcia. Kiedy zamknął się w skrytce w przechowalni bagażu na potrzeby performansu Pięć dni w schowku na bagaże [Five Day Locker Piece], oczekiwał izolacji i samotności, a okazało się, że większość czasu upłynęła mu na rozmowach z przechodniami.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 512)