Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Chris Burden

Delux Photo Book 1971-1973

Udostępnij:
Datowanie: 1974
Technika: fotografia czarno-biała, fotografia barwna, kserokopia
Materiały:karton, papier, papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 29.5 cm, szer. 29 cm, głęb. 6 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1983
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1115/1-79
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Performans to dla Chrisa Burdena poszukiwanie przeżycia niezapośredniczonego przez media, sposób na doświadczenie świata w autentyczny sposób. Delux Photo Book zawiera fotografie dokumentujące jego akcje artystyczne, często wiążące się z dyskomfortem lub zagrożeniem, przekraczające społeczne normy, zaskakujące. Są one sposobem na odświeżenie spojrzenia i przełamanie marazmu. W performansie Strzał [Shoot] Burden uczynił z siebie cel strzału. Zrobił to, żeby poznać prawdziwą wagę tej sceny, będącej elementem amerykańskiej kultury masowej, a także związanej z wojną w Wietnamie. Takie działanie pozwala artyście rewidować powierzchowną, stereotypową wiedzę o świecie i ukazywać słabość zdolności przewidywania. W Shoot został dotkliwie postrzelony w ramię, mimo że spodziewał się ledwie draśnięcia. Kiedy zamknął się w skrytce w przechowalni bagażu na potrzeby performansu Pięć dni w schowku na bagaże [Five Day Locker Piece], oczekiwał izolacji i samotności, a okazało się, że większość czasu upłynęła mu na rozmowach z przechodniami.

Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 512)

Chris Burden

Mieszkał w Los Angeles, gdzie wykładał na Akademii Sztuk Pięknych. Uważany jest za jednego z czołowych przedstawicieli sztuki ciała, do której wprowadził śmiały, realny eksperyment. Tworzył rzeźby i instalacje, za pomocą których kontynuuje badanie sytuacji ekstremalnych. Szczególnie znane są jego instalacje złożone z zabawek, będących dla niego odbiciem społeczeństwa. Ewa Gałązka /Małgorzata Ludwisiak

Zobacz także
Powiązane obiekty