Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Ewa Partum

Change / Zmiana

Udostępnij:
Datowanie: 1974 r.
Technika: fotografia
Materiały:płótno fotograficzne
Rozmiar:wys. 73 cm, szer. 51 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/2969
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Performans Zmiana Ewy Partum z 1974 roku był aktem jej samookreślenia się jako kobiety-artystki. Charakteryzatorka postarzyła połowę twarzy Partum, wizualizując upływ czasu i jego wpływ na odbiór kobiecego wizerunku. W późniejszej odsłonie projektu, zrealizowanej w łódzkiej galerii Art Forum w 1979 roku, charakteryzatorka postarzała już nie tylko część jej twarzy, lecz połowę ciała. Sytuację kobiet pracujących jako artystki problematyzował umieszczony w galerii napis: „Artysta nie ma biografii. Bo artystka – inaczej niż artysta – ma biografię. U artystki istotne jest, czy jest młoda, czy stara”.

Ewa Partum
Ewa Partum

Obok performensu w kręgu jej zainteresowań pozostawała również sztuka konceptualna, interwencje w przestrzeni publicznej. Ważnym elementem jej twórczości jest „poezja konceptualna” realizowana w postaci obiektów poetyckich, w których pojawiał się również cielesny element – odcisk pomalowanych czerwoną szminką ust artystki. Na początku lat 70. XX wieku prowadziła w Łodzi Galerię Adres, która prezentowała sztukę konceptualną, performens, rejestrowała akcje, interwencje, pokazywała dokumentacje artystów z kręgu fluxus. Ewa Gałązka (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 317).  

Zasoby - elementy zespołu
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty