Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Plakat I Wystawy Ekspresjonistów Polskich

Tytus Czyżewski

Plakat I Wystawy Ekspresjonistów Polskich

Udostępnij:
Datowanie: 1917
Technika: litografia
Rozmiar:wys. 45 cm, szer. 58,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 12.07.1975
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/907
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Plakat zrealizowany w technice litografii przedstawia uskrzydloną istotę o uśmiechniętej ludzkiej twarzy. Postać wskazuje na napis informujący o „I Wystawie Ekspresjonistów Polskich i malowideł podhalańskich na szkle”. W warstwie estetycznej kompozycji widoczne są wpływy ekspresjonizmu oraz kubistyczne zgeometryzowanie form. Zapowiadana przez plakat wystawa odbyła się 14 listopada 1917 roku w siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i jest uważana za pierwszą wystawę sztuki awangardowej w Polsce.



Na ekspozycji zaprezentowano prace osiemnastu artystów. Obok autora plakatu, Tytusa Czyżewskiego, byli to m.in. Zbigniew i Andrzej Pronaszkowie, Leon Chwistek, Henryk Gotlib, Tymon Niesiołowski i Stanisław Ignacy Witkiewicz. Przy okazji wystawy została ogłoszona programowa deklaracja ugrupowania Ekspresjoniści Polscy (od 1919 roku formiści), założonego przez Czyżewskiego i braci Pronaszków. W zaprezentowanym wówczas eseju Zbigniewa Pronaszki znalazła się deklaracja, że najważniejszą kwestią dla sztuk plastycznych jest autonomia artystyczna formy, a celem malarstwa odejście od naturalizmu i realizmu na rzecz powrotu do obrazu. Zrzeszeni w stowarzyszeniu artyści nawiązywali do współczesnych im tendencji sztuki europejskiej, szczególnie do kubizmu, futuryzmu i ekspresjonizmu, upraszczając i geometryzując formy czy budując kompozycję w oparciu o rytmy i silnie dynamizujące ją kontrasty. Jednocześnie, jako spadkobiercom Młodej Polski, a także w związku z burzliwymi losami Polski w czasie I wojny światowej, istotna była dla nich idea znalezienia stylu narodowego. Te poszukiwania przejawiały się w czerpaniu inspiracji z polskiej tradycji romantycznej i sztuki ludowej. Formiści odrzucali jednak charakterystyczną dla młodopolskich twórców dekoracyjność na rzecz nowych środków wyrazu i dążyli do wypracowania formuły dla narodowej polskiej sztuki, która byłaby zgodna z kanonami sztuki nowoczesnej. Z tego względu na I wystawie Ekspresjonistów Polskich obok awangardowej twórczości znalazła się również znacząca reprezentacja malowideł podhalańskich na szkle.



Tytus Czyżewski brał udział później w kolejnych wystawach ugrupowania, które odbywały się w Warszawie, Lwowie i Poznaniu.



Dorota Stolarska-Kultys

Bibliografia

Joanna Pollakówna, Warszawa : K. M. P. i K. "Ruch" w Warszawie, 1971.,Justyna Pollakówna, Formiści, Wrocław, 1972.

Tytus Czyżewski
Tytus Czyżewski

Malarz, grafik, poeta. W latach 1902–1907 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1907–1909 i 1910–1912 przebywał w Paryżu, gdzie znalazł się pod silnym wpływem sztuki Paula Cézanne’a, a następnie kubizmu. Związany z polskim folklorem góralskim i jego uproszczonymi formami ekspresji artystycznej połączył w swojej twórczości wszystkie te wpływy i wypracował własną formę wypowiedzi. Jest autorem dynamicznych kompozycji o zgeometryzowanych, uproszczonych kształtach, obwiedzionych konturem, malowanych żywymi, nasyconymi barwami charakterystycznymi dla sztuki ludowej, zwłaszcza malarstwa na szkle. Po roku 1915 obok...