Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Dance with Trees / Taniec z drzewami

Józef Robakowski

Dance with Trees / Taniec z drzewami

Udostępnij:
Datowanie: 1985
Technika: film barwny z dźwiękiem
Rozmiar:czas trwania 6 min
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 20.08.1992
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/10/8
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Taniec z drzewami" to jednoujęciowy film należący do z serii zapisów biologiczno-mechanicznych, w których Robakowski bada relację stanów psychofizycznych organizmu z urządzeniami służącymi mechanicznemu zapisowi. Tematyka ta angażowała artystę już w latach 70. Powstały wówczas m.in. film „Idę" (1973) oraz film-performance „Ćwiczenie na dwie ręce" (1976) i „Po linii" (1976). We wszystkich tych realizacjach kamera oderwana od oka traktowana jest jak przedłużenie ciała filmującego.



W „Tańcu z drzewami" na samym początku słyszymy jedynie dźwięk, delikatne nucenie autora. Podobnie jak w wielu innych realizacjach Robakowskiego, tak i tutaj warstwa dźwiękowa odgrywa istotną rolę w dopełnianiu warstwy wizualnej. Wyprzedzając obraz, wprowadza odbiorcę w rytm filmu. Pierwsze ujęcie skierowane jest na pojedyncze nieruchome drzewo. Z czasem kamera unosi się do góry i zaczyna się lekko kołysać, obejmując większą grupę drzew. Kołysanie przechodzi w wirowanie, a podśpiewywanie zyskuje na intensywności, staje się drażniące i natarczywe. W pewnym momencie obraz zupełnie się zamazuje, a w głosie artysty daje się wyczuć zmęczenie. Na końcu wirowanie się uspokaja, a autor ponownie nuci nieco wolniej mocno zdyszanym głosem, kierując kołyszącą się kamerę ponownie na pojedyncze drzewo. Film trwa tyle, ile sam taniec – trzy minuty. To zapis przeżycia artysty, które staje się jednocześnie doświadczeniem odbiorcy. Obraz zastępuje konkretne fizyczne doznania pozornie niedostępne dla unieruchomionego przed ekranem widza. Rytm filmu i jego struktura odzwierciedlają konkretne fizyczne doświadczenie, podobnie jak miało to miejsce np. we wcześniejszym Idę. Energia biologiczna zostaje wyrażona za pośrednictwem urządzenia mechanicznego.



Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.



Dorota Stolarska-Kultys

Józef Robakowski
Józef Robakowski

Józef Robakowski  – mieszka i pracuje w Łodzi. Artysta, historyk sztuki, autor filmów, zapisów wideo, cykli fotograficznych, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych. Teoretyk i nauczyciel akademicki. Studiował historię sztuki i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 60. był współzałożycielem kilku grup artystycznych: Oko (1960), ZERO-61 (1961-1969) i Krąg (1965-1967). Inicjator i współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) oraz Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja...