Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Z cyklu: "Relacje" /70°, 90°, 110°/

Józef Robakowski

Z cyklu: "Relacje" /70°, 90°, 110°/

Udostępnij:
Datowanie: 1975
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:wys. 40,5 cm, szer. 29 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 22.03.1978
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/442
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Prace z cyklu „Relacje /1 metr/" i „/70, 90, 110/" to dwie plansze. Każda z nich składa się z trzech czarno-białych fotografii wykonanych w podobny sposób i ukazujących popiersie autora na tle drewnianej ściany. W „Relacjach /1 metr/" na trzech ujęciach Robakowski dłońmi odmierza odległość 1 metra. Na pierwszym trzyma ręce blisko siebie, na drugim szerzej, a na ostatnim najszerzej. Na wszystkich fotografiach odległość została zaznaczona strzałkami i opisana jako 1 m. Na drugiej planszy „Relacje /70, 90, 110/" artysta ujęty w podobny sposób układa przedramiona tak, by utworzyły kolejno od góry kąty: ostry 70°, prosty 90° i rozwarty 110°. Wzdłuż linii rąk poprowadzone zostały linie, a między nimi wykreślone i opisane kąty. Prace mają charakter konceptualny, to przykład realizacji, w których Robakowski analizuje medium fotografii. Wynikają z podobnie analitycznej dociekań, co – powstające wówczas w ramach Warsztatu Formy Filmowej – kino strukturalne. Jednocześnie stanowią wyraz zainteresowania artysty tematem miar i kątów. Robakowski zastanawiał się, w jaki sposób geometria może funkcjonować w sztuce. W polu jego zainteresowań znalazły się szczególnie kąty, które postrzegał jako przejaw geometrii intuicyjnej. Przekonany, że geometria to model wyimaginowany przez ludzki umysł analizował również inne pojęcia, jak choćby kwestię miar i ich umowności. W omawianych pracach artysta podważa wiarygodność fotografii w zderzeniu z tak abstrakcyjnymi zasadami, jak te, którymi rządzi się geometria. W przewrotny sposób obala mit dotyczący obiektywizmu tego medium, zwracając uwagę na relację między tym, co pokazuje fotografia, a tym, co wiemy i widzimy.



W pracach z cyklu „Relacje" przy odmierzaniu długości 1 metra i wykreślaniu kątów artysta posługuje się własnym ciałem. Zestawia swoją fizyczność z geometrią, w której dostrzega energetyczny potencjał. Przypomina to działania podejmowane przez niego w videoperformance z serii zapisów biologiczno-mechanicznych, w których badał relacje swojego organizmu do urządzeń służących mechanicznej rejestracji.



Prace zostały podarowane Muzeum Sztuki w Łodzi przez artystę w 1978 roku po wystawie „Visual Texts".



Dorota Stolarska-Kultys

Józef Robakowski
Józef Robakowski

Józef Robakowski  – mieszka i pracuje w Łodzi. Artysta, historyk sztuki, autor filmów, zapisów wideo, cykli fotograficznych, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych. Teoretyk i nauczyciel akademicki. Studiował historię sztuki i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 60. był współzałożycielem kilku grup artystycznych: Oko (1960), ZERO-61 (1961-1969) i Krąg (1965-1967). Inicjator i współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) oraz Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja...