Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Muszę Wam to powiedzieć

Józef Robakowski, Zbigniew Warpechowski

Muszę Wam to powiedzieć

Udostępnij:
Datowanie: 1993
Technika: film barwny z dźwiękiem
Rozmiar:czas trwania 20 min
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 22.03.1994
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/11
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Film Muszę Wam to powiedzieć jest zapisem dokamerowej wypowiedzi – akcji Zbigniewa Warpechowskiego zarejestrowanej przez Józefa Robakowskiego podczas pleneru artystycznego Krasiczyn '93. Wideo powstało jako część cyklu autorskich programów telewizyjnych Uderzenie Sztuki, produkowanych przez Robakowskiego w ramach prowadzonej przez niego Galerii Wymiany oraz we współpracy z Łódzkim Ośrodkiem Telewizyjnym. Realizowane na przestrzeni lat 90. filmy były prezentowane w Programie Drugim Telewizji Polskiej Warszawa.



Wideo przyjmuje formę swego rodzaju performansu dokamerowego, mimo że filmowany Zbigniew Warpechowski miał raczej negatywny stosunek do szeroko pojętej techniki i zapisu na taśmie wideo oraz telewizji. Artysta stoi przed obiektywem Robakowskiego wygłaszając tekst – być może nawet rodzaj poematu – w którym podejmuje krytykę współczesnego świata, społeczeństwa i kultury. Wątki te zajmują istotne miejsce w całej jego twórczości. W latach 70. podejmowane przez artystę akcje miały często charakter polemiki z modnymi konwencjami artystycznymi czy ideami, a dwie dekady później, po transformacji ustrojowej, w sposób bezkompromisowy komentowały przemiany we współczesnej Europie. Muszę Wam to powiedzieć wpisuje się w szereg podobnych wystąpień artysty, takich, jak Róg pamięci (1997, 1998), Europa (1999) czy Rzeczpospolita (1998). Marcin Lachowski pisał o nich, że „były ostrymi i krytycznymi komentarzami wobec blichtru, powierzchowności współczesnej kultury, niosąc w sobie romantyczny, mesjański topos odrodzenia wartości duchowych.” (Zbigniew Warpechowski – przedstawienia egzystencji, w: Zbigniew Warpechowski. Prace z lat 1962 – 2011, Sosnowieckie Centrum Sztuki, 2012). Idee romantyzmu są Warpechowskiemu szczególnie bliskie, określiły już na wczesnym etapie twórczości charakter jego działań. Ważną rolę odgrywała w nich improwizacja, zaczerpnięta od założonego w 1820 roku wileńskiego ruchu „Promienistych”, za sprawą których, jak pisał, zapragnął „być narzędziem poetyckim całym ciałem”. Bezpośredniość improwizacji, w której słowo wymyka się rygorom formy, było w odczuciu artysty najlepszą drogą do nawiązania kontaktu z odbiorcą. Warpechowski korzysta z niego na różne sposoby, posługując się nim nie tylko na poziomie komunikacji, ale także jako tworzywem.


Dorota Stolarska-Kultys

Józef Robakowski
Józef Robakowski

Józef Robakowski  – mieszka i pracuje w Łodzi. Artysta, historyk sztuki, autor filmów, zapisów wideo, cykli fotograficznych, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych. Teoretyk i nauczyciel akademicki. Studiował historię sztuki i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 60. był współzałożycielem kilku grup artystycznych: Oko (1960), ZERO-61 (1961-1969) i Krąg (1965-1967). Inicjator i współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) oraz Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja...

Zbigniew Warpechowski
Zbigniew Warpechowski

Zbigniew Warpechowski jest jednym z pionierów performensu – swoją działalność zaczął rozwijać w latach 60. performens, w którym to osoba i ciało artysty oraz akcja, która rozgrywa się na oczach publiczności są podstawowymi środkami wyrazu, u Warpechowskiego staje się narzędziem budowania własnej filozofii sztuki i rzeczywistości oraz krytyki współczesnej kultury. Dopełnieniem działań artystycznych są cztery książki teoretyczne jego autorstwa: Podręcznik (Warszawa 1990), Zasobnik (Gdańsk 1998), Podnośnik (Sandomierz 2001), Statecznik (Lublin 2004).   Ewa Gałązka (cyt. za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki...