Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Wyrzuceni, z cyklu: Deportacje

Władysław Strzemiński

Wyrzuceni, z cyklu: Deportacje

Udostępnij:
Datowanie: 1940
Technika: rysunek
Materiały:papier, ołówek
Rozmiar:wys. 30 cm, szer. 38 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1940
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/55/3
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Władysław Strzemiński spędził pierwszą zimę drugiej wojny światowej w rodzinnym miasteczku na Kresach Wschodnich, gdzie był świadkiem masowych deportacji Polaków w głąb ZSRR – to wydarzenie uwiecznił w cyklu rysunków.



Wijąca się niespokojna linia jest charakterystyczna dla rysunków artysty z czasów wojny. Występuje ona już w pejzażach morskich, jako sposób ukazania biegu spojrzenia osoby patrzącej na krajobraz. Cykle rysunkowe, stanowiące artystyczną dokumentację cierpienia, ubóstwa i grozy czasu wojny są, podobnie jak pejzaże, świadectwem patrzenia. Bezradność i niemoc aktywnego sprzeciwu wobec rzeczywistości wojennej, jakiej doświadczał artysta, została przełamana dzięki wnikliwej obserwacji i przyjęciu roli świadka. Patrzenie i dokumentowanie tego, co widział było dla Strzemińskiego postawą nacechowaną moralnie, sposobem na zachowanie godności w sytuacji upadku wszelkich wartości. Rozedrgany obraz sylwetki ludzkiej staje się metaforą rozpadu człowieczeństwa skutek obliczu koszmaru wojny.



Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 848-849

Wystawy

documenta 14 (1), 2017-06-10 - 2017-09-17

Władysław Strzemiński
Władysław Strzemiński

Władysław Strzemiński, artysta i teoretyk, był czołowym przedstawicielem awangardy międzywojennej w Polsce. Urodził się w zaborze rosyjskim, w Mińsku, w rodzinie polskiej. Studiował w elitarnej Wojskowej Szkole Inżynieryjnej im. cara Mikołaja w Petersburgu. Podczas pierwszej wojny światowej doznał poważnych obrażeń, w wyniku których stracił jedną rękę, nogę i widzenie w jednym oku. Od 1917 roku bliżej zainteresował się sztuką i wtedy – lub rok później – poznał też swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro. Od 1918 roku aktywnie działał w środowisku konstruktywistów rosyjskich. Już wtedy uczestniczył w posiedzeniach Pododdziału...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności