Amédée Ozenfant
Martwa natura
Datowanie: | 1929 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | farby olejne, płótno |
Rozmiar: | wys. 91,5 cm, szer. 72,3 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1932 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/50 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
W purystycznych martwych naturach Amédée Ozenfant przedstawiał przedmioty codziennego użytku, produkowane seryjnie zgodnie z duchem funkcjonalizmu – to właśnie one były w rozumieniu artysty estetycznym wyrazem ducha nowoczesności. Ozenfant z Le Corbusierem próbowali stworzyć gramatykę postrzegania, dzięki której obraz byłby maszyną do wzruszania odbiorcy. Tak powstał puryzm – malarski wyraz racjonalnych metod konstrukcyjnych, celowości produkcji przemysłowej i estetyki maszyn. Odnajdujemy w nim formy geometryczne, nawiązania do rysunku technicznego i perspektywy ortogonalnej stosowanej w projektach inżynieryjnych. Dzięki tym środkom Ozenfant chciał tworzyć obrazy na miarę nowoczesności – epoki postępu nauki i techniki oraz rozwoju przemysłu. Jednocześnie sprzeciwiał się popoularnemu wówczas we Francji nurtowi art déco, który powierzchownie przyswajał osiągnięcia awangardy, a w istocie był jej przeciwieństwem. W jego ramach tworzono wyszukane przedmioty, zaspokajające estetyczne potrzeby najbogatszych.
Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 270).