Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Karol Hiller

Zamarła fabryka

Udostępnij:
Datowanie: 1922 r.
Technika: linoryt
Materiały:papier
Rozmiar:wys. 37 cm, szer. 28 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 27.11.1945
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/135
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Przemysłowa Łódź fascynowała Hillera jako miasto nowoczesnej produkcji i walki klas. Artysta manifestował w sztuce lewicową wrażliwość na wyzysk i robotniczą nędzę. Dawał świadectwo brutalnemu przekształceniu przyrody przez przemysł i uprzedmiotowieniu ludzi przez maszyny. W latach 20. XX w. pracował nad ilustracjami przedstawiającymi Łódź do tomu wierszy „Sadza i złoto” Witolda Wandurskiego, zaprzyjaźnionego komunistycznego poety i dramaturga. W linorytach poszukiwał estetyki oddającej robotniczy charakter miasta. Jego surowy obraz kreśli za pomocą zgeometryzowanych form i ekspresjonistycznego rytmu.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty