Tamás Kaszás
Miraż
Datowanie: | 2013 |
Technika: | instalacja |
Materiały: | metal, plastik, ceramika, deska |
Rozmiar: | wys. 230 cm, szer. 120 cm, głęb. 170 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 07.09.2017 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/610 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Instalacja przedstawia model fontanny z wodą. Powstała z przedmiotów z recyklingu, co jest charakterystyczne dla tego węgierskiego artysty. Są to ocementowane deski, niebieska metalowa beczka, w której zbiera się woda. Miejsce odpływu wody udekorowano mozaiką powstałą z potłuczonej ceramiki. Mozaika przedstawia mityczny kontynent Pangea. Greckie słowo pangea pochodzi w wolnym tłumaczeniu znaczy wszechziemia. Odnosi się do historii Ziemi sprzed ok. 300 mln. Lat, kiedy wszystkie kontynenty tworzyły całość i jeden superkontynent.
Fontanna ma służyć najbardziej podstawowej potrzebie – ugasić pragnienie. Ale czy spragniony uzna fontannę za prawdziwą czy za miraż, tak jak podróżujący po pustyni poszukują oazy a widzą fatamorganę? (Człowiek spragniony to człowiek, który chce pić. Czy taki człowiek będzie uważał fontannę za prawdziwą czy za sztuczną, nieprawdziwą? Bo przecież człowiek który podróżuje długo po pustyni szuka oazy, żeby się napić, wyspać. Wydaje mu się, że ją widzi, ale to fatamorgana, czyli wrażenie widzenia oazy spowodowane wysoką temperaturą.)
Artysta Tamás Kaszás pochodzi z Węgier, ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Budapeszcie. Tworzy instalacje w różnej skali. Wykorzystuje również rysunki, grafiki, fotografie, teksty i obiekty. Stosowane przez niego techniki nie wymagają ani dużych nakładów finansowych czy skomplikowanych procesów. Często wykorzystuje materiały, które są w zasięgu ręki, niejednokrotnie są to materiały recyklingowe. Często porusza kwestie ekologii i wspólnotowości. Wykorzystuje wiedzę nie tylko naukową, ale i ludową czy wynikającą z doświadczenia. Prace artysty z jednej strony poruszają takie wyobrażone przyszłościowe problemy jak np. świat po katastrofie czy kryzysie paliwowym związanym ze skończeniem się zasobów ropy. Z drugiej strony są też ujęciem teraźniejszości niektórych nieuprzywilejowanych grup społecznych, które teraz zmagają się z ograniczonym dostępem do podstawowych potrzeb jak np. woda pitna czy dach nad głową.
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Instalacja przedstawia model fontanny z wodą pitną. Każdy z jej elementów pochodzi z recyklingu, a jako całość ma służyć najbardziej podstawowej potrzebie – ugaszeniu pragnienia. Fontanna zbudowana z „dostępnych” materiałów może powstać wszędzie tam, gdzie pojawia się problem dostępu do wody. Jej korpus składa się z ocementowanych desek, na których stoi niebieska beczka, w której gromadzona jest ciecz, a miejsce odpływu wody udekorowano mozaiką przedstawiającą mityczny kontynent o nazwie Pangea. W języku greckim słowo to oznacza „wszechziemię” i odnosi się do historii planety sprzed ok. 300 mln lat, kiedy wszystkie kontynenty stanowiły jedność. Czy obraz, który widzi spragniona osoba, to tytułowy miraż?
Aleksandra Jach
kat. wyst., Tamás Kaszás. Ćwiczenia z autonomii / Exercises in autonomy, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, s. 52-53.