Sanja Iveković
Personal cuts
| Datowanie: | 1982 |
| Technika: | film barwny z dźwiękiem, found footage, zapis cyfrowy (przeniesiony z zapisu analogowego) |
| Materiały: | zapis analogowy przeniesiony na zapis cyfrowy (barwne wideo z dźwiękiem, z el. found footage) |
| Rozmiar: | czas trwania 3 min 43 s min |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Data nabycia: | 09.10.2019 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/140 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Pierwsza prezentacja wideo Sanji Iveković miała miejsce w 1982 roku na antenie jugosłowiańskiej telewizji publicznej. W materiale zestawiono sceny, w których artystka rozcinała pończochę naciągniętą na głowę, z archiwalnymi nagraniami podsumowującymi dwie dekady rządów generała Josipa Broz-Tity. Interwencja w oficjalną przestrzeń medialną podważała państwową propagandę i dominujące narracje historyczne, które wykluczają głosy do nich nieprzystające. Pończocha zakrywająca twarz artystki przywodzi na myśl bojowniczą kominiarkę, a powtarzający się gest jej rozcinania odnosi się zarówno do techniki montażu wideo, jak i do fragmentarycznego charakteru historii. Stopniowo odsłaniając twarz, Iveković metaforycznie przywracała widzialność podmiotom nieobecnym w przekazie oficjalnym.
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021
