Sanja Iveković
Personal cuts
Datowanie: | 1982 |
Technika: | film barwny z dźwiękiem, found footage, zapis cyfrowy (przeniesiony z zapisu analogowego) |
Materiały: | zapis analogowy przeniesiony na zapis cyfrowy (barwne wideo z dźwiękiem, z el. found footage) |
Rozmiar: | czas trwania 3 min 43 s min |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 09.10.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/140 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Pierwsza prezentacja wideo odbyła się na antenie publicznej telewizji w Jugosławii. Sceny pokazujące artystkę, która rozcina nałożoną na głowę pończochę, połączone zostały z fragmentami oficjalnego do- kumentu. Wykorzystany w nich materiał archiwalny podsumowywał dwadzieścia lat rządów komunistycznego generała, Josipa Broz-Tity. Stopniowe odsłanianie twarzy kobiety można rozumieć jako symbol od- krywania dwuznaczności oficjalnej propa- gandy. Jest to też aluzja do stronniczości oficjalnej narracji historycznej, która pomi- ja jednostkowe losy i doświadczenia.
Wideo Personal cuts [Osobiste cięcia] było pierwotnie pokazywane w publicznym programie telewizyjnym. Widzimy na nim twarz artystki zasłoniętą terrorystyczną, czarną pończochą, którą rozcina ona nożyczkami, aż do całkowitego odsłonięcia. W każdej wyciętej dziurze pojawiają się materiały programu telewizyjnego poświęconego historii Jugosławii.
Interwencja w oficjalną przestrzeń medialną przez artystkę to próba odzyskania prawa do opowiadania historii przez podmioty wykluczone, kobiece, ucieleśnione, pojedyncze, nieprzystające. To historia fragmentaryczna, powstająca z cięć w oficjalne narracje, historia do której trzeba wtargnąć, bo jest się do niej niezaproszoną.
Joanna Sokołowska
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021