Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Moje miasto

Benon Liberski

Moje miasto

Udostępnij:
Datowanie: 1973
Technika: malarstwo olejne
Rozmiar:wys. 133 cm, szer. 200 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 01.07.1973
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/992
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Moje miasto" to monumentalny pejzaż miejski przedstawiający Łódź – miasto, w którym Benon Liberski urodził się i spędził niemal całe życie. Artysta, jeden z czołowych przedstawicieli łódzkiej szkoły realizmu, ukazuje krajobraz industrialnej metropolii w sposób zsyntetyzowany. Na pierwszym planie umieszcza nagromadzone ciasno fragmenty kamienic. Zlewając się ze sobą w gąszczu zintensyfikowanych ornamentów, wyznaczonych twardą, ekspresyjną kreską. Architektoniczne detale są delikatnie zdeformowane i momentami przeskalowane, a ich układ podporządkowany jest funkcji dekoracyjnej. Uchybiając prawdopodobieństwu scenerii Liberski buduje kompozycję w oparciu o osie symetrii. W centrum umieszcza kopułę sugerującą zwieńczenie wieży neorenesansowej kamienicy Scheiblera znajdującej się w Łodzi przy ulicy Próchnika 1, po prawej i lewej stronie wzdłuż krawędzi bocznych górują nad nią fasady kamienic, których zdobienia i balkony przybierają nienaturalne, wybujałe kształty. Działanie Liberskiego cechuje bliska manieryzmowi forma sprzeciwu wobec uładzonej rzeczywistości. Artysta, mimo że należy do kręgu realistów, nie traktuje tej tendencji dosłownie jako tradycjonalizmu. W jego opinii jest to nurt rozwojowy, wymaga jednak określonego podejścia,. Wyraził je w jednej ze swoich wypowiedzi na temat sztuki: „Współczesny malarz realista nie maluje tego, co widzi w danym momencie, maluje na podstawie długich obserwacji z natury, wyciągając z nich ogólne, syntezujące wnioski". Oddanie tej myśli widać nie tylko w sposobie przedstawienia kamienic, ale także na drugim planie, który wypełniają dymiące kominy fabryk na tle czerwonego nieba. Zostały one ukazane w sposób syntetyczny, jednak, w przeciwieństwie do dekoracyjnych, bogato zdobionych kamienic, ich forma jest uproszczona i zgeometryzowana, a momentami wręcz zbrutalizowana. Wraz z wydobywającym się z kominów czarnym dymem malowanym niemalże płaską plamą barwną, sposób przedstawienia budynków fabrycznych wprowadza do kompozycji element ekspresjonistyczny.



Kamienice i fabryki nie stanowią odrębnych światów, co Liberski akcentuje wprowadzając na pierwszym planie akcenty czerwieni, jak gdyby łuna znad zakładów przemysłowych odbijała się w w elewacjach. Gdzieniegdzie pomiędzy bogatymi zdobieniami dostrzec też można fragmenty surowych czerwonych murów charakterystycznych dla łódzkiego pejzażu. Dzięki syntetycznemu ujęciu artyście udaje się przedstawić na jednym płótnie dwa oblicza miasta, które choć silnie ze sobą skontrastowane, wskazują na jego przemysłowy rodowód.



Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośredni od artysty.



Dorota Stolarska-Kultys



 

Benon Liberski

Malarz, grafik, rysownik. W 1951 roku rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych), a następnie kontynuował je na Wydziale Grafiki Propagandowej w Katowickiej filii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom obronił w 1954 roku. Debiutował w 1951 roku na Międzynarodowej Wystawie z okazji Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów w Berlinie. Otrzymał na niej I nagrodę za grafikę w dziale polskim. W 1955 roku uczestniczył w przełomowej „Ogólnopolskiej wystawie młodej plastyki” w Arsenale, a rok późnij wziął udział w „Wystawie ośmiu” będącej jej łódzkim odpowiednikiem....