Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Śnienie 3
Datowanie: 1978
Technika: fotografia barwna
Rozmiar:bez passe-partout: wys. 17,8 cm, szer. 23,5 cm; z passe-partout: wys. 49,5 cm, szer. 59 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 15.12.1981
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/893
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Śnienie" to cykl fotografii przedstawiających w dużym zbliżeniu twarz młodej kobiety podczas snu. Zdjęcia pochodzą z jednego z serii wystąpień, w trakcie których modelki albo sama artystka spały na oczach publiczności. Kobiety zapadały w sen po zażyciu środków farmakologicznych w często specjalnie na tę okazję zaaranżowanych przestrzeniach. Widownia mogła obserwować ten proces, jednak miała dostęp jedynie do tego co na zewnątrz – cielesnej powłoki, podczas gdy „wnętrze” - marzenia senne – pozostawało dla niej niedostępne. Widzowie mieli świadomość, że choć kobiety cieleśnie były obecne tu i teraz, jednocześnie robiły coś innego, czy wręcz duchowo przebywały gdzie indziej. Seansom towarzyszyły czasem fotografie takie jak omawiane, wykonane podczas wcześniejszych wystąpień. Widać na nich, że modelka śni o czymś przyjemnym, co pozostaje dla odbiorcy w sferze domysłów. Dla artystki znaczenie miała przede wszystkim trywialność i codzienność ukazywanej sytuacji, którą posłużyła się by zobrazować istotę poznania intuicyjnego przeciwstawionego konceptualizmowi racjonalnemu. Tytułowe „Śnienie” stało się dla niej metaforą poznania poprzez sztukę, której podstawową i wyróżniającą cechą jest intuicyjność. Była to kontynuacja jej wcześniejszych poszukiwań z obszaru „sztucznej fotografii”, w której banalne czynności służyły podważeniu zdroworozsądkowej koncepcji sztuki. O „Śnieniu" pisała: „...jest także próbą formalizacji artystycznej, której tworzywem i materiałem jest codzienność i zwykłość. Staje się ona niezwykła i niejednoznaczna, gdy ujrzymy ją w trzech aspektach wynikających logicznie z tego seansu. Po pierwsze jest to prosta czynność zasypiania i śnienia, w tym wypadku przyspieszona i wywołana środkiem farmakologicznym. Marzenia senne są więc istotą wewnętrzności, tego stadium pokazu i dostępne są jedynie śpiącemu. Drugim aspektem jest wizualny stan, dostępna odbiorcom zewnętrzna warstwa śnienia...”. Inscenizacja zaproponowana przez Natalię LL nosiła znamiona realności, jednak pozornie zwykła sytuacja miała w sobie element niedostępnej dla widza tajemnicy. Podobnie jak warstwy wyobraźniowej i intuicyjnej w sztuce tytułowego „Śnienia" nie możemy zobaczyć, zostają one przysłonięte przez artystkę.



W latach 90. prace Natalii LL zaczęły być interpretowane także z perspektywy feministycznej. Aleksandra Jakubowska przyjrzała się twórczość artystki w kontekście psychoanalizy Lacanowskiej i dostrzegła w „Śnieniu" odbicie obecności (cielesnej) i nieobecności (duchowej) kobiet w rzeczywistości wizualnej społeczeństwa patriarchalnego.



Dorota Stolarska-Kultys

Natalia (Natalia LL) Lach-Lachowicz
Natalia (Natalia LL) Lach-Lachowicz

Artystka zajmuje się fotografią, grafiką, malarstwem i rysunkiem. Działa na pograniczu sztuk medialnych, realizuje filmy eksperymentalne, wideo, performensy i instalacje. Pisze teksty krytyczne i zajmuje się teorią sztuki. W 1970 roku wraz z Andrzejem Lachowiczem, Zbigniewem Dłubakiem i Antonim Dzieduszyckim była współzałożycielką grupy i galerii Permafo (1970–1981), które skupiały artystów związanych ze sztuką pojęciową i wniosły istotny wkład w rozwój sytuki konceptualnej w Polsce. Równolegle od połowy lat 70. włączyła się w światowy ruch feministyczny. Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum...