Louis Marcoussis
Martwa natura. Wersja projektu frontyspisu do tomiku poezji Paula Dermée: Le volant d’Artimon
Datowanie: | 1922 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | szkło, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 16 cm, szer. 16 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 15.02.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/16 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Czy „Martwa natura" Louisa Marcoussisa jest naturą morską? Znaczną część obrazu wypełnia ciemnogranatowy żywioł. Widać trzy wzburzone fale, fragment korby, na stole leży rysunek kotwicy. Równie dobrze granat jest po prostu kolorem, korba tylko linią zakończoną strzałką, a na rysunku uwieczniono jedynie kotwicę. To tylko kilka przedmiotów, które przypadkowo upadły obok siebie i ułożyły się w taki właśnie wzór. Zgadywanie na siłę nie zawsze daje dobre rezultaty. Martwa natura jest obrazem, malowanym, a może wyklejanym jak kolaż z różnych materiałów i tworzyw. Kiedy porównujemy „Martwą naturę" z innymi obrazami artysty, zwraca uwagę jej ciężkość. Nachodzące na siebie płaszczyzny, jakby zderzały się ze sobą i konkurowały o uwagę widza. Obraz został namalowany na szkle, rzecz unikalna w tamtym czasie, a stosowana przez artystę od roku 1919.
Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 256).