Roman Opałka
Proletariusze wszystkich krajów
Datowanie: | 1967 |
Technika: | litografia |
Materiały: | farba graficzna, papier |
Rozmiar: | z passe-partout: wys. 47,5 cm, szer. 65,5 cm; bez passe-partout: wys. 40,7 cm, szer. 57,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1970 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/456 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
W chwili powstania pracy artysta od dwóch lat malował dzieło swojego życia – cykl OPALKA 1965 /1 – ∞, w którym mierzył się z czasem i przemijaniem. Zapisywał płótna liczbami – upływającymi sekundami, dniami, latami aż do „spotkania z rozstaniem” jak nazywał śmierć. Zdawać by się mogło, że to monumentalne dzieło, zachłanne, olbrzymie i tak żmudne w wykonaniu, musiało bez reszty zdominować jego twórczą aktywność. Tak jednak nie było. W drugiej połowie lat 60. XX w. Opałka pracował m.in. nad pracami graficznymi. Około roku 1967 stworzył szereg grafik o tematyce rewolucyjnej, a od 1968 r. formalnie podobny, znany cykl Opisywanie świata, oparty na tematach biblijnych. Otwartym pozostaje pytanie o motywy zajęcia się przez artystę tak wtedy „politycznie poprawnym” tematem. W Proletariuszach znajdziemy całą paletę wypracowanych przez Opałkę środków wyrazu. Drobna, mozolnie tkana gęstwina abstrakcyjnych kształtów, wypełniona ognistym kolorem, a z bliska nieskończone morze ludzkich twarzy, niepoliczalna rzesza proletariuszy.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 958).
"Roman Opałka 1976, Międzyzakładowy Dom Kultury ""Włókniarz"" w Zgierzu, 1976-10-30 - 1976-11-15
"Utopia Dystopia Atopia, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, 2016-01-21 - 2016-02-14