Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Obłąkanie

Jerzy Lewczyński

Obłąkanie

Udostępnij:
Datowanie: 1957
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:wys. 30 cm, szer. 39,9 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 27.12.1985
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1533
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Obłąkanie" to fotografia czarno-biała przedstawiająca wyłaniający się z ciemnego tła, umieszczony przy prawej krawędzi fragment twarzy ukazanej profilem oraz znajdującą się po lewej stronie stopę. Na odwróconej podeszwą do góry stopie położone zostało jabłko, a spomiędzy palców wystaje ustawiony na sztorc nóż. Spojrzenie postaci skierowane jest na tę niecodzienną sytuację, zaś trójkąt jej mocno oświetlonego nosa koresponduje z jasnym kształtem ostrza. Kompozycja jest dość absurdalna, stopa skierowana w lewo z pewnością nie należy do osoby patrzącej, ponadto zastanawia trzymany przez nią nóż. Relacja wszystkich elementów kompozycji, a zwłaszcza irracjonalne połączenie przedmiotów codziennych z fragmentem twarzy jest dalekie od logicznego porządku i wywołuje skojarzenia z surrealizmem. Praca powstała w II połowie lat 50., w okresie, w którym Jerzy Lewczyński pozostawał pod dużym wrażeniem nadrealizmu, ze szczególnym uwzględnieniem bogatej w symbole twórczości Salvadora Dali. Wychodząc poza dokumentalne i reportażowe ograniczenia medium, traktował on fotografię jako warsztat dla plastyka otwierający przed nim szerokie pole różnorodnych eksperymentów wizualnych. Mimo że Lewczyński nie należał do kręgu nadrealistów, surrealizm stanowił dla niego silną inspirację. Czerpał on z tego nurtu wybiórczo, stosując niektóre ważne chwyty formalne i odwołując się do znanych mu raczej w stopniu powierzchownym zasad światopoglądu surrealistycznego. Nurt ten bowiem w postaci znanej z Paryża tylko w nieznacznym stopniu przeniknął do Polski, a w czasach powstania fotografii dogłębne zapoznanie się z jego doktrynami było mocno utrudnione. Lewczyński tworzył raczej rodzaj „teatru fotografii” złożony z symboli i wzajemnych relacji przedmiotów martwej natury, który, jak sam mówił, stanowił wyraz jego buntu przeciw obowiązującym wówczas kanonom.


Dorota Stolarska-Kultys

Jerzy Lewczyński
Jerzy Lewczyński

Postać o biografii naznaczonej piętnem historii XX wieku. W czasie II wojny światowej był żołnierzem AK. Po wojnie zajął się fotografią, zaś w drugiej połowie lat 50. współpracował z najważniejszymi fotografami tego czasu – Bronisławem Schlabsem i Zbigniewem Beksińskim. Istotnym źródłem inspiracji był dla niego neorealizm włoski (filmy Rzym miasto otwarte Roberta Rosselliniego, Złodzieje rowerów Vittoria de Sica). W roku 2007 Jerzy Lewczyński otrzymał przyznawaną przez artystów nagrodę im. Katarzyny Kobro. Maria Morzuch (cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 227).