Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Dziwny jest ten świat

Jerzy Lewczyński

Dziwny jest ten świat

Udostępnij:
Datowanie: 1969
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:wys. 241,5 cm, szer. 57 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 24.02.1994
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/2602
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Dziwny jest ten świat" to pięć fotografii czarno-białych naklejonych na grubą tekturę i połączonych ze sobą płóciennymi paskami. Pierwsza z nich ukazuje mur z napisem wykonanym kredą: „Strange Is This World / I Love Niemen” nawiązujący do tytułu popularnej w tamtym okresie piosenki „Dziwny jest ten świat" śpiewanej przez Czesława Niemena. Druga to reprodukcja fragmentu ryciny przedstawiającego wyobrażoną bitwę powietrzną. Na trzeciej fotografii widoczny jest miś bez głowy przywiązany sznurkiem do kraty. Na kolejnej na białym tle stoi ubrany w garnitur chłopiec w ujęciu do pasa, widziany lekko od dołu. Piąte zdjęcie ukazuje kobietę i mężczyznę widzianych od tyłu. Para obejmując się idzie przez las. Fotografię otacza gruby czarny margines. Seria pięciu zdjęć przypomina nieco strukturę filmową, w której narracja budowana jest za pomocą kolejnych kadrów. Tego rodzaju rozwiązania pojawiły się w twórczości Jerzego Lewczyńskiego około 1968 roku, a silną dla nich inspiracją był między innymi film Michelangelo Antonioniego „Powiększenie" z 1966 roku. Fotografie wykorzystywane przez artystę w tego rodzaju zestawach były przeważnie „nieartystyczne” i wernakularne, związane z codziennością. Pojawiały się też, jak w omawianej pracy, reprodukcje tekstów. Lewczyński tworzył za ich pomocą narracje opowiadające zarówno historie osobiste, odnoszące się do dzieciństwa, jak i do wydarzeń historycznych czy wojennych doświadczeń. Kluczową kwestią dla całej twórczości artysty były jednak rozważania dotyczące istoty fotografii i jej medialnych granic. Wpisuje się w nie także omawiana praca oraz inne podobne zestawienia zdjęć. Celem tego rodzaju zabiegów było podważenie przekonania o autonomicznym charakterze obrazu fotograficznego i rozbicie jego struktury. Krzysztof Jurecki, badacz dorobku Lewczyńskiego, wskazuje również na pewne analogie zachodzące pomiędzy pracami artysty, a ideową koncepcją pop-artu, związane z wykorzystaniem w obu tych przypadkach zdjęć amatorskich i anonimowych. Amerykańcy artyści posługiwali się jednak nimi w sposób krytyczny i prześmiewczy, podczas gdy Lewczyński dostrzegał także ukrytą w nich wartość. Z czasem niemal całkowicie poświęcił swoje działania starym fotografiom i zniszczonym negatywom. Dostrzegał w nich magiczną „aurę”. Zainteresowania te rozwinęły się w pełni w koncepcji, którą nazwał „archeologią fotografii”.


Dorota Stolarska-Kultys

Jerzy Lewczyński
Jerzy Lewczyński

Postać o biografii naznaczonej piętnem historii XX wieku. W czasie II wojny światowej był żołnierzem AK. Po wojnie zajął się fotografią, zaś w drugiej połowie lat 50. współpracował z najważniejszymi fotografami tego czasu – Bronisławem Schlabsem i Zbigniewem Beksińskim. Istotnym źródłem inspiracji był dla niego neorealizm włoski (filmy Rzym miasto otwarte Roberta Rosselliniego, Złodzieje rowerów Vittoria de Sica). W roku 2007 Jerzy Lewczyński otrzymał przyznawaną przez artystów nagrodę im. Katarzyny Kobro. Maria Morzuch (cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 227).