Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Wielki Książę II

Tadeusz Kulisiewicz

Wielki Książę II

Udostępnij:
Datowanie: 1955
Technika: rysunek
Rozmiar:wys. 24,1 cm, szer. 21,7 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 02.09.1974
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/504
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Pancerny I" i „Wielki Książę II" to rysunki piórkiem na papierze należące do większej serii ilustracji do dramatu „Kaukaskie Kredowe Koło" Bertolda Brechta. Oprócz nich Tadeusz Kulisiewicz wykonał także szkice do dwóch innych dzieł niemieckiego pisarza: „Matki Courage" i „Galileusza". Prace powstały pod wpływem spektakli wystawianych w założonym przez Brechta Berliner Ensamble. Były rysowane „na gorąco”, co tłumaczy ich szkicowy charakter, jednak nawet w tej skrótowej formie Kulisiewiczowi udało się wydobyć naturę bohaterów. Artysta skupia się w tych cyklach na człowieku. Jest to temat szczególnie mu bliski i charakterystyczny dla całej jego artystycznej działalności. Jak sam mówił: „W całej mojej twórczości zawsze mi chodziło o człowieka i jego otoczenie. Czy były to przedwojenne cykle drzeworytów o ludziach gór, czy rysunki z moich podróży do Indii, Meksyku, Brazylii – czy przepiękny, urzekający teatr Brechta – zawsze widziałem człowieka". W brechtowskich spektaklach Kulisiewicz dostrzegał nie tylko postaci, ale także wcielających się w nich aktorów. W poetyckiej formie ukazał ludzi przywdziewających maski, posługujących się rekwizytami i operujących gestem po to, by oddać uniwersalne ludzkie prawdy i relacje. Jego szkice to więcej niż notatki, ale raczej rodzaj artystycznej interpretacji oglądanych przedstawień i autorski komentarz do nich. Brecht odwiedził Kulisiewicza w jego pracowni w Warszawie, a także był autorem tekstu do katalogu z inspirowanymi jego sztukami pracami. O rysunkach z cyklu „Kaukaskie Kredowe Koło" napisał, że: „...przemieniają one widzialną rzeczywistość. Przemieniają w sposób śmiały, a nawet całkiem samowładnie". Pisarz zwrócił w ten sposób uwagę na daleki od odtwórczego charakter prac, w których na kanwie wystawianych w teatrze dramatów powstają nowe światy. Inspirowane sztukami Brechta cykle były pokazywane na wystawach w Paryżu i Berlinie.



Dorota Stolarska-Kultys

Tadeusz Kulisiewicz

Grafik i rysownik. Studia artystyczne odbył w latach 1923–1929 w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Profesorów Mieczysława i Miłosza Kotarbińskich oraz Władysława Skoczylasa. W 1926 roku związał się ze  Stowarzyszeniem Polskich Artystów Grafików „Ryt” i debiutował na jego wystawie. W latach 1933–1939 prowadził kursy rysunku w ASP w pracowni Mieczysława Kotarbińskiego. Od 1946 roku był profesorem nadzwyczajnym rysunku ASP , a w 1950 został mianowany profesorem zwyczajnym grafiki.  W 1926 Kulisiewicz odkrył Szlembark, wieś w Gorcach. Odtąd  powracał tam często przez całe życie. Drzeworyty szlembarskie Kulisiewicza to grafiki...