Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Legalność przestrzeni

Ewa Partum

Legalność przestrzeni

Udostępnij:
Datowanie: 1971
Technika: fotografia barwna, fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 50 cm, szer. 70 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/2970/1-2
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym



W 1971 roku Ewa Partum zrealizowała na Placu Wolności w Łodzi pracę Legalność przestrzeni. Była to pierwsza w Polsce nowoczesna instalacja, a zarazem happening. Zaprezentowano ją w przestrzeni miejskiej, silnie podkreślając jej znaczenie z otoczeniem. Legalność przestrzeni komentowała stan życia społeczno-politycznego lat 70. Instalacja składała się ze znaków drogowych nakazu, zakazu i innych elementów zaprojektowanych przez samą artystkę oraz dźwięku -powtarzane przez megafon hasła widniejące na znakach. Znaki zostały umieszczone dosyć gęsto, na nich napisane były różnego rodzaju komunikaty i zakazy o mniej lub bardziej absurdalnym brzmieniu, np. Konsumpcja wzbroniona czy Zabrania się pozwalać. Pośród nich znalazły się także wciąż powszechnie znane, np. Zabrania się zabraniać albo Wszystko wzbronione. Instalacja Ewy Partum poprzez zagęszczenie i nagromadzenie znaków podkreślała opresyjny charakter przestrzeni publicznej w komunistycznym kraju. Praca pokazywała trud człowieka w odnalezieniu swobody i wolności, w świecie w którym należało podporządkować się systemowi.



Autor skryptu: Maja Pawlikowska

Ewa Partum
Ewa Partum

Obok performensu w kręgu jej zainteresowań pozostawała również sztuka konceptualna, interwencje w przestrzeni publicznej. Ważnym elementem jej twórczości jest „poezja konceptualna” realizowana w postaci obiektów poetyckich, w których pojawiał się również cielesny element – odcisk pomalowanych czerwoną szminką ust artystki. Na początku lat 70. XX wieku prowadziła w Łodzi Galerię Adres, która prezentowała sztukę konceptualną, performens, rejestrowała akcje, interwencje, pokazywała dokumentacje artystów z kręgu fluxus. Ewa Gałązka (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 317).  

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty