Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Sophie Taeuber-Arp

Kompozycja

Udostępnij:
Datowanie: 1931 r.
Technika: malarstwo akwarelowe
Materiały:akwarela, papier
Rozmiar:wys. 30 cm, szer. 23 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/6
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Kiedy spojrzymy na „Kompozycję", od razu zwracamy uwagę na dwie formy namalowane w lewej górnej części obrazu. Ciężko znaleźć podobne w obrazach abstrakcyjnych. Może dlatego, że są bardzo realne – przypominają, mieniące się kolorami, kolby chemiczne. Idąc tym tropem, można „czytać” obraz ściśle według kryteriów obowiązujących w nauce. Na przykład figury występują w parach: są dwa koła z prostokątnymi wypustkami, dwa prostokąty pionowe i tyleż prostokątów poziomych i, podobnie jak w kilku innych obrazach artystki, kontrastujący element, którym jest czerwony kwadrat, nadający kompozycji ruchu i przestrzeni. Rok po namalowaniu „Kompozycji" artystka zaczęła tworzyć tzw. „obrazy przestrzenne”, wcześniej współprojektowała wystrój Café de l’Aubette w Strasburgu oraz wnętrze swojego domu w Meudon-Val-Fleury niedaleko Paryża.

Maciej Cholewiński/Katarzyna Słoboda (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 324).

Sophie Taeuber-Arp

Od połowy drugiej dekady XX wieku artystka związana była z ruchem dada w Zürichu, gdzie poznała swojego późniejszego męża – Hansa Arpa. W tym czasie, odróżniając się od dadaizmu, zaczęła wykonywać pierwsze prace abstrakcyjne i geometryczne. Sztukę geometryczną realizowała nie tylko w malarstwie, ale również w rzeźbie i w rzemiośle artystycznym, m.in. w tkaninie, której uczyła w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Zürichu (1916–29). Wraz z Arpem i Theo van Doesburgiem zrealizowała w latach 1926–28 jeden z ważniejszych awangardowych projektów epoki – dziś już nieistniejącą kafeterię Aubette w Strasburgu. Jako członkini grup Cercle...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty