Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Party-Tura z kroplą VI

Maria Pinińska-Bereś

Party-Tura z kroplą VI

Udostępnij:
Datowanie: 1995
Technika: technika własna
Materiały:farby olejne, płótno, gąbka, stojak na nuty
Rozmiar:wys. 100 cm, szer. 30 cm, głęb. 30 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 22.12.2005
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/536
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Party-Tura z kroplą VI", „Party-Tura z jęzorkiem XI", „Party-Tura z biczykiem VIII" to trzy z większej serii obiektów rzeźbiarskich zbudowanych z dwóch części – obszytego płótnem kawałka gąbki umieszczonego na sklejce i metalowego stojaka-pulpitu na nuty. Pierwsze dwa obiekty z serii („Party-Tura efemeryczna (śmierć)" i „Party-Tura z ogonkiem") powstały jeszcze na początku lat 70. i były zapowiedzią cyklu ważnego dla lat 90. Łącznie obiektów było 13, a motyw „Party-Tury" pojawił się także w wieloelementowej pracy „Bestiarium Infantki". Prace z cyklu cechuje charakterystyczne dla twórczości Marii Pinińskiej-Bereś formalne odniesienie do cielesności i erotyczne skojarzenia. Przez zastosowanie surrealizujących połączeń znaczeniowych, zwyczajne rzeczy przyjmują w obiektach tworzonych przez artystkę zaskakujące konotacje.



Szaro-różowy miękki obiekt przypominający rozłożoną księgę to element żeński. W pracach artystki kobieca cielesność przejawia się w miękkości i krągłości form budowanych przy użyciu lekkich, określanych jako „nie-męskie”, materiałów takich jak gąbka czy tkanina. Z kobiecością wiąże się także zastosowana kolorystyka – pastelowe i łagodne odcienie różu i biel, tradycyjnie łączone z delikatną „płcią piękną”. Drugi element pracy to sztywny twardy stojak o fallicznym kształcie symbolizujący męskość. To przewrotna gra zarówno z formą i materią, jak i ze stereotypami – to, co miękkie łączy się z kobiecością, a co twarde z męskością.



Każdy z obiektów z serii „Party-Tur" wyróżnia się dodatkowym elementem wykonanym z różowej tkaniny wypełnionej miękkim tworzywem.  „Jęzorek” i „biczyk” umieszczone zostały w zagięciu rozłożonej księgi, „kropla” spływa z jej krawędzi i znajduje się na podłodze u stóp stojaka. Sam obiekt-księga przypominający zarys rozłożonych kobiecych nóg to subtelna aluzja do waginy. Prace wywołują erotyczne skojarzenia, jednakże przez zastosowaną formę, zdrobniałe nazwy i przewrotny tytuł artystka unika wulgarności. O intymności i seksualności mówi w sposób czuły, wręcz humorystyczny.        



Dorota Stolarska-Kultys

Maria Pinińska-Bereś

Marię Pinińską-Bereś, wymienianą dziś wśród najważniejszych polskich rzeźbiarek i performerek, często włącza się w krąg sztuki feministycznej, choć sama nie chciała być tak jednoznacznie klasyfikowana. Studiowała rzeźbę u Xawerego Dunikowskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od lat 60. artystka pracowała nad swoim indywidulanym stylem rzeźby, która zyskała charakterystyczny kształt około połowy lat 70. Od tego czasu w twórczości artystki kluczową rolę zaczęła odgrywać tkanina i lirycznie potraktowana tematyka „kobieca” – zarówno dotycząca kobiecego ciała, jak i tożsamości, a także ról lub cech przypisywanych...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty
Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności