Katarzyna Kobro, Bolesław Utkin
Rzeźba abstrakcyjna (3)
Datowanie: | 1924 r. |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | olej, drewno, metal, plastik, szkło |
Rozmiar: | wys. 65 cm, szer. 24 cm, głęb. 22 cm |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/261 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis kuratorski
Zaginiona lub zniszczona zapewne podczas wojny, była w posiadaniu artystki jeszcze w latach 30. XX wieku w Łodzi. Typologicznie zbliżona do dwóch poprzednich, choć skonstruowana z mocno zróżnicowanych kształtów, mniej podległych prawom geometrii, a znacznie bliższych formom organicznym. Już płaska podstawa z drewna o malowanych krawędziach przypomina zdeformowany okrąg. Osadzona na nim asymetrycznie ciemna, błyszcząca forma jest miękko, biologicznie wymodelowana ku „wnętrzu” i zwieńczona wyciętą z blachy i, jakby falującą na wietrze chorągiewką zatkniętą na metalowym szpicu. W połowie wysokości ciemnej formy przymocowano doń na styk płaskie kółko, odchylone ukośnie i lekko jak lustro w stronę osadzonej pionowo w podstawie prostokątnej tafli szkła. Pomiędzy tą szklaną płytką i ciemną formą leży płasko na podstawie bryłowata forma (drewno?), ku wnętrzu ukośnie a na zewnątrz prosto ucięta. Kontrast form (geometryczne–biologiczne), materiałów, powierzchni (matowe–błyszczące), barw (jasne-ciemne) oraz zawarta w samej formie potencja ruchu, wraz z otwarciem na realną przestrzeń, pozwala sytuować także tę realizację w obszarze eksperymentów laboratoryjnych Kobro wiodących ku „Rzeźbie i Kompozycji przestrzennej". Przypuszczalnie eksponowana była podczas wystaw grupy Blok w Warszawie i Rydze (1924) oraz „I Wystawy Grupy Praesens", Warszawa 1926. Nie wykluczone, iż pokazana została także np. na „Salonie Modernistów", Warszawa 1928 w zestawie „Rzeźb przestrzennych". Druga, technicznie ulepszona, wersja rekonstrukcji wykonanej w 1972 roku na zlecenie Muzeum Sztuki w Łodzi, przez tego samego autora, w oparciu o zachowaną ikonografię. Przyjęte wymiary i kolorystyka hipotetyczne. Oryginał, co wynika z innej odkrytej później fotografii, był wyraźnie większy od zrealizowanej rekonstrukcji. Pierwsza wersja znajdująca się również w Muzeum Sztuki (nr inw. MS/SN/R/167) była eksponowana w Essen i Otterlo w 1973 roku, a egzemplarz niniejszy wystawiany jest od roku 1977. Jak w przypadku poprzednich rekonstrukcji, makietę tejże sfilmowano w 1971 roku.
(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: „Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin", kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 126 i 146 )
"1914", 2014-01-17 - 2014-04-20
"The Power of Avant-garde, 2016-09-29 - 2017-01-22
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18