Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kompozycja unistyczna 12

Władysław Strzemiński

Kompozycja unistyczna 12

Udostępnij:
Datowanie: 1932
Technika: malarstwo olejne
Materiały:płótno, farby olejne
Rozmiar:wys. 50 cm, szer. 38 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 27.11.1945
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/151
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Unizm to praktyczne ćwiczenie z definiowania malarstwa. Strzemiński – malarz i teoretyk – odrzucił wszystko, co nie byłą istotą malarstwa. Dzieła unistyczne nie opowiadają o rzeczywistości, bo to zadanie literatury. Nie obrazują form ani kontrastów, bo jakości te występują także poza malarstwem, choćby w rzeźbie czy architekturze. Właściwe dla malarstwa jest jedynie kształtowanie powierzchni farby, czyli faktury malowidła. Unizm Strzemińskiego to próba ostatecznej jedności. Obraz unistyczny nie odsyła do innej rzeczywistości: jest bez reszty tożsamy sam ze sobą.

Wystawy

Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Władysław Strzemiński
Władysław Strzemiński

Władysław Strzemiński, artysta i teoretyk, był czołowym przedstawicielem awangardy międzywojennej w Polsce. Urodził się w zaborze rosyjskim, w Mińsku, w rodzinie polskiej. Studiował w elitarnej Wojskowej Szkole Inżynieryjnej im. cara Mikołaja w Petersburgu. Podczas pierwszej wojny światowej doznał poważnych obrażeń, w wyniku których stracił jedną rękę, nogę i widzenie w jednym oku. Od 1917 roku bliżej zainteresował się sztuką i wtedy – lub rok później – poznał też swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro. Od 1918 roku aktywnie działał w środowisku konstruktywistów rosyjskich. Już wtedy uczestniczył w posiedzeniach Pododdziału...

Zasoby - elementy zespołu
Zobacz także
Powiązane obiekty